Roaccutane | Aknenormin (Isotretinoin) - moje skúsenosti

Autor: Simona Kyselicová | 26.7.2019 o 20:40 | (upravené 27.7.2019 o 11:55) Karma článku: 1,98 | Prečítané:  736x

Akné je vel'mi časté ochorenie, ktoré sa prejavuje hlavne medzi dospievajúcimi (80 - 85%), no i u 12% žien nad 25 rokov a u 3% pacientov strších ako 35 rokov. Ja som toto ochorenie zažila na vlastnej koži . Ako to prebiehalo??

Dlho som premýšl'ala, či mám svoje skúsenosti zverejnit' online, no povedala som si, že v období, ked' ma akné trápilo najviac, som hl'adala rady najmä na internete a za podobné články som bola vd'ačná. To bolo ale 9 rokov dozadu a najradšej na toto obdobie nespomínam, nezmieñujem sa o tom, ale predsa len...prežila som, l'udia majú ovel'a väčšie problémy, no u mña TO bol po dobu niekol'kých rokov problém číslo jeden. Ale pekne po poriadku....

Dospievanie so sebou prináša zmeny. Ked' som mala asi 13 rokov, začali sa mi na tvári "vyhadzovat'" vyrážky, no nebolo to nič tragické, ani ojedinelé (ja som to tak, ako tínedžerka, samozrejme brala...) Riešila som to kozmetikou, mala som horšie i lepšie obdobia, ale aj ked' som mala spolužiačky s tváričkami ako bábätká, väčšina z "nás" mala predsa nejaký ten "pupák".

Na strednú som nastúpila s úplne super plet'ou, nemusela som dokonca používat' ani korektor (čo bola pred tým v stave núdze moja jediná pomôcka) a ja som si povedala, že KONEČNE SOM SA ZBAVILA AKNÉ. Nuž ale, nie je všetko zlato, čo sa blyští. A ja som odjakživa naivka.

Prvé zimné prázdniny počas strednej školy a ja som si všimla, že s mojou plet'ou sa deje niečo zvláštne. Akné sa vrátilo, ale vo forme, akú som dovtedy nepoznala. Koniec roka 2010. Utešovala som sa, že ved' po prázdninách to prejde. Neprešlo. Moja plet' začala vyzerat' katastrofálne zo dña na deñ. 

Začiatok roka 2011. Snažila som sa pomôct' si. Čítala som nespočetné množstvo článkov, recenzii, rád. Kupovala som si drahé prípravky, lacné, no bola som netrpezlivá, chcela som naspät' svoju plet', moje myšlienky ovládlo to, ako vyzerá moja tvár. 90% času som myslela len na to. Áno, poznám TAJOMSTVO, snažila som sa mysliet' pozitívne, no vždy mi to pokazil pohl'ad na seba v zrkadle...

Presvedčila som samu seba, že problém je, ako mnohí odborníci tvrdia, VO VNÚTRI. Sladké milujem, ale za vidinou dokonlej pleti som ho prestala jest' (všetko, čo obsahovalo cukor), taktiež mliečne výrobky, vyprážané a jednoducho, všetko to "ZLÉ" a "NEZDRAVÉ", čo mi, ako som si myslela, ubližovalo. Začala som pit' žihl'avový čaj, skúšala som domáce masky a iné "lieky". Táto zmena nebola chvíl'ková, venovala som týmto procedúram dostatok času, ale nič mi nepomohlo. Mala som totiž ten bacil tak hlboko v sebe, že sama som si už nedokázala pomôct'.

Stala som sa antisociálnou, resp. aj by som niekam šla, no pri predstave, že sa na mña bude pozerat' väčšie množstvo l'udí, mi bolo zle, a to ten, čo to nezažil, nepochopí. Dokonca i v škole som kvôli tomu chodila so sklonenou hlavou.. jednoducho nechcete byt' videní a komfortne sa cítite iba s minimálnym počtom l'udí okolo vás (často som mala problém i pred rodinou...)

Na poslednej dovolenke s rodičmi, čo bolo leto 2011, som tiež situácii nepomohla, ked' som na pokyn môjho MrKnowItAll ocina si slnila tvár, vraj slniečko mi pomôže. HA 

Okrem toho, do tváre som si rýpala, čo v konečnom dôsledku je to najhoršie, takže to NEROBTE, nech vás to láka akokol'vek silno! Budú jazvy ..

​No ale pod'me na ten liek. Ked' mi bolo jasné, že slnko ani iné prírodné medicínky na mña nezaberajú, navštívila som kožnú doktorku. Tá mi hned' povedala, že nasadíme ROACCUTANE, sice dala mi nejaké vodičky a mastičky, ale obe sme vedeli, že to nemá význam. Poslala ma taktiež ku gynekológovi, aby mi predpísal antikoncepciu ( jedna z troch vecí, ktoré vo svojom živote l'utujem - o tom by som tiež mohla písat' básne..neviem, na čo som myslela, ale v takom stave určite NIE na pohlavný styk, ale opät', bolo mi to jedno, len som chcela tie prekliate tabletky, tak som kožnú poslúchla, bohužial', no ale to už je na celkom inú debatu, čo nasledovalo po vysadení HA...)

Po nejakých testoch a sedeniach som konečne začala užívat' ROACCUTANE||AKNENORMIN ..nazvat' to môžme, ako chceme, je to vel'mi silné antibiotikum. Brala som to 6 mesiacov (prvý krát, áno, liečbu som musela opakovat'...) Kožná mi to predpísala podl'a váhy a závažnosti stavu, nepamätám sa presne a správu mám doma na Slovensku ..nie je to koniec koncov tak podstatné. Podstatné sú vedl'ajšie účinky, ktoré ja ako positive thinker som si radšej ani nečítala, lebo nechcela som si predsa nič privolat'. Potom som sa ale dozvedela, že u niektorých l'udí tieto tabletky vyvolávali depresívne stavy a podobne. Pri písaní tohto článku som si prečítala pár fór a veruže, l'udia sa v niektorých prípadoch začali pod vplyvom izotretinoinu správat' agresívne, úplná zmena osobnosti. Ja som nič také (aspoñ myslím :D..) nezažívala, psychicky som ostala na tom rovnako. Jediné vedl'ajšie účinky boli suché vlasy a sliznice, Vlasy mi vyhovovali, lebo inak si ich musím umývat' každé dva dni a vtedy úplne v pohode raz za týždeñ. 

Liečba prebiehala v poriadku, krvné testy som mala každý mesiac, a po pol roku som št'astlivo tabletkyvysadila. Bolo to niekedy v máji a v júni som šla na moju prvú zahraničnú stáž do Francúzska. Akné ma už netrápilo, jazvičky a nepravidelná pigmentácia však áno. Make up bol teda mojou každodennou pomôckou a to bolo presne to, čo som nechcela. Chcela som íst' po ulici bez make upu, a to vel'mi. Po návrate domov som teda podstúpila chemický peeling..tiež, po jednom sedení nebolo moje trápenie vyriešené, myslím, že som to podstúpila tri krát až KONEČNE moja plet' bola vo vyhovujúcom stave a ja som začala chodit' bez make upu.Po niekol'kých rokoch skrývania mojej tváre. Bolo to na jar roku 2013.

Koncom apríla toho istého roku som šla na pol roka na Cyprus - zo školy. To, že sa za seba nehanbíte, vás zmení, konečne som nemala problém, ak sa na mña niekto pozrel, nadviazala som kontakty, našla si priatel'a..cítila som sa ako nový človek. Čo sa ale nestalo?? Po takmer dvoch rokoch od prvej liečby sa mi to začalo vracat'. Ak si pamatám dobre, 80% nemusí podstúpit' druhú liečbu, no ja som nečakala ani sekundu a po návrate z Cypru som kožnú opät' navštívila. Nebolo to také hrozné, ako prvý krát, no nechcela som nič podcenit' a bola som rada, ked' som opät', koncom roka 2013 začala Aknenormin užívat' . V menšom množstve, kratšiu dobu, ale predsa..a nesklamal ma... ja viem, že mnohí z vás by povedali "NIKDY", ja som tiež k tejto skupine l'udí patrila, ale potom, čo som vedela, ako ma to dalo do poriadku raz, som jednoducho vedela, že mi to pomôže znova. Jedinou novotou pre mña boli mega suché oči, za počítačom to bolo utrpenie - stále som nosila so sebou kvapky. Po druhej liečbe som odišla na Cyprus znova, dávala som si pozor na slnko a od vtedy..musím si zaklopat', ale som vyliečená..už je to od vtedy 5 rokov :) A ja presne tol'ko nenosím make up, a aj ked' pár jazvičiek ostalo, vôbec sa na to nezameriavam a teda ani iní sa na to nezameriavajú, to je opät' a zas v mojej hlave :)

Podl'a môjho názoru, za akné môže niekol'ko faktorov, po prvé HORMONÁLNE ZMENY a po druhé PSYCHIKA (stres a podobne dokáže vel'mi ovplynit' aj tento stav človeka).

Podstatné ale je, že sa cítim konečne dobre vo svojej vlastnej koži a nehanbím sa za seba, ako som zvykla kedysi. Takže za mña, Aknenormin, palec hore! :)

*** Plus som zabudla dodat' snád' jednu z najdôležitejších vecí: počas užívania aknenorminu NEMÔŽETE otehotniet', pretože by sa diet'a narodilo s t'ažkými nasledkami. Preto je potrebné, ak ste pohlavne aktívny, sa chránit' a to aj dva mesiace po vysadení, potom sa totiž Isotretinoin z tela "vyplaví".

.. (S)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kalavská: Z ministerstva sa vrátim do nemocnice

Chcem sa vrátiť na internú kliniku, vraví ministerka zdravotníctva ANDREA KALAVSKÁ.

Polícia zasahovala u Jankovskej, zobrali jej mobil

Štátnu tajomníčku spomína aj Kočnerova komunikácia so Zsuzsovou.


Už ste čítali?