reklama

Polnočné slnko (The Midnight Sun) na vlastnej koži || Život v Nórsku

Hlásim sa (opät) po menšej prestávke. Momentálne sú dve hodiny ráno a vonku máme svetlo, ako na Slovensku o 17:00 popoludní. Aké je to žit' na mieste, kde slnko vôbec nezapadá???

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

V prvom rade by som sa chcela pod'akovat'všetkým z Vás, ktorých moje pocity a postrehy zo života v Nórsku naozaj zaujali. Našli sa aj negatívne komentáre, s čím som, samozrejme, počítala už od začiatku, ale väčšina reakcii bola doposial' pozitívna s tým, že Vás zaujíma, akým smerom sa to tu d'alej vyvíja.

Obrázok odfotený niekol'ko minút po polnoci
Obrázok odfotený niekol'ko minút po polnoci (zdroj: simona)

Robím teda stále v reštaurácii Fiskekompaniet v meste Tromsø, je mi tam naozaj vel'mi dobre, každodenne počúvam len chvály a to aj po viac ako pol roku, nechápte ma zle.. nepotrebujem to, ale je milé vidiet', že tú prácu si škandinávci cenia (aj ked' teda oni sami si vo všeobecnosti radšej popíjajú kávičku a prácu prenechávajú slovanom - je to, Bohužial' tak..ale to tak bolo zatial' všade, kde som robila, čiže ma to absolútne neprekvapuje..) Cítim sa tam jednoducho dobre a to je hlavné :) Je to rybia reštaurácia, podávame rôzne druhy rybičiek ( aj vel'rybu napríklad ) a morských plodov. Jedálny lístok sa mení podl'a sezóny, plus každý deñ nové trojchodové menu. Zmeny sú fajn, vždy sa naučím niečo nové, nie je to stereotyp.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekvapením je pre mña ale LETO. Po prvé, tu je hlavná sezóna v zime, kvôli polárnej žiare a ostatným zimným aktivitám, tak som si myslela, že to vel'mi rušné v lete mat' nebudeme. Ale opak je pravdou. Bol síce jeden mesiac, ktorý bol slabší - Apríl, ale po Vel'kej Noci opät' mesto začalo ožívat' a momentálne mám pocit, akoby bola top sezóna číslo 2. Vel'ké množstvo turistov a Nóri, ktorí majú dovolenky - večer čo večer je plno. 

Oblačno
Oblačno (zdroj: Simona)

Počasie?? Prší vel'a, no napríklad tento týždeñ je (bol) celý slnečný a mõžem ho konečne nazvat' letom (maximum sme mali 21 stupñov, čo je pre mña ideálna teplota, haha). Len mi bolo trochu l'úto, ked' som sa vrátila zo Španielska, a tu takmer o 20 stupñov menej a dážd' v jednom kuse. Ale človek nemôže mat' všetko :) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práce mám teda, ako už som spomenula, dost'. Počas vol'na chodíme bicyklovat' a najlepšie je, že ak chceme íst' o polnoci, ideme - vtedy je totiž malá premávka a je SVETLO. K tomu som sa vlastne chcela dostat' - polnočné slnko, čo to vlastne znamená? Presne to, čo názov vraví. 

V máji začali byt' noci podstatne kratšie a vel'mi rýchlo tma úplne toto miesto opustila. Slnko nezapadá, ak idete v noci do baru, je svetlo a nadránom odchádzate v slnečných okuliaroch ( samozrejme, to nie je mõj prípad, len konštatujem :P)

Vrak (vraj) vikingskej lode
Vrak (vraj) vikingskej lode (zdroj: Simona)

Mysela som si, že neustále svetlo bude pre mña zložitejšie ako 24 hodinová tma. Znova som sa mýlila. Ak ste náhodou čítali nejaký z mojich predošlých článkov, možno som sa Vám javila depresívne, pri najmenšom negatívne. Nechcem to ospravedlñovat', najviac za to mõže určite vnútorné rozpoloženie, ale tá trojmesačná tma mi teda určite nepomohla v žiadnom smere. Preto sa mi žije lepšie teraz. Viem to na tisíc percent, cítim to. Slniečko nielen dodá energiu, ale aj pozitívnu náladu a úplne iný pohl'ad na svet, to som aspoñ spozorovala na sebe. A že je svetlo neustále mi vōbec nevadí. Sú noci, kedy sa mi vyslovene nedá zaspat', ale to skōr pripisujem nie kvalitným závesom :D Problémy so zaspávaním má raz za čas asi každý. Čo sa mi ale páči je, že sa neochladzuje na noc ovzdušie a tak, ked' idem v neskorých nočných hodinách z práce je niekedy teplejšie, ako na obed. A konečne nie je všetko pokryté l’adom a môžem chodit’ len v teniskách :D Ono sa to nezdá, ale hned’ sa cítim vol’nejšia a doslova l’ahšia. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
POLNOC
POLNOC (zdroj: Simona)

Takže ak chcete odpoved’ na otázku : “Čo je lepšie, polárna noc či polnočné slnko?” .......

Moja odpoved’ by znela- záleží na človeku. Pre mña určite slnko, takže ja hlasujem za svetlo!! Poznám ale l’udí, ktorí sa nemôžu tmy, respektíve noci dočkat’. No na druhej strane, všeci opýtaní Nóri mi povedali, že aj ked’ tu žijú od mala, na tú tmu a zimu si stále nezvykli, a preto preferujú leto. ( Vel'a Nórov / Švédov má napr. kúpený dom v Španielsku a tam trávia tol'ko času, kol'ko sa dá )

Ja mám v tom jasno - a to by som na seba povedala opak. Jedno je ale isté, mám pred tou d’alšou (druhou) nórskou zimou celkom rešpekt (nechcem povedat’, že strach) a som naozaj zvedavá, ako to budem zvládat’ a či to bude jednoduchšie. UVIDÍME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatial' si ale užívam svetlé a slnečné dni :) 

Simona Kyselicová

Simona Kyselicová

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  208x

Začiatky v cudzom prostredí nie sú vždy jednoduché.Už takmer 10 rokov putujem, ako sa vraví, "kade tade". (: Vd'aka životu v cudzích krajinách som sa naučila mnoho vecí - hlavne postavit' sa na vlastné nohy. Od Francúzska cez Cyprus, Anglicko, Holandsko, až som skončila v Nórsku. Kto vie, do kedy mi to ale vydrží :) Zoznam autorových rubrík:  NórskoOdskúšanéMyšlienky

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu